torsdag 27 december 2007

Fån't ja en körv...

...så höpper ja i älva i Köpperbärg! Va?!!! Översättning till rikssvenska: Får jag inte en korv så hoppar jag i älven i Kopparberg :-) Vet inte varifrån denna trudelutt kommer (för jo, det är en sång!), men vi sjöng alltid så när jag var liten...Får tillbaka massa härliga, värmländska barndomsminnen när jag hör den i huvet, så jag ville gärna ha med den på en LO:


Känns inte så mycket "jag" just nu i val av färger och dekorationer, men jag tyckte inte att det passade med ett ton dekorationer i turkost och rosa till fotot :) MEN den betyder nåt för mig för jag blir glad när jag ser den och den säger någonting om mig (att jag pratar konstigt?!). Har dock tappat ganska mycket av min ursprungliga dialekt sen jag flyttade från Värmland för typ 5½ år sen... Det är lite konstigt att när jag bodde där så märkte jag inte alls hur någon av oss pratade, men numera är det alltid lika roligt att höra hur de som bor kvar pratar och jag tycker dom låter lite roligt... tänk då på hur jag måste ha låtit :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sjöng själv på den när jag var liten och nu har jag en egen liten kille som går och nynnar. Min mamma tog nämligen fram min gamla LP-skiva med smurfarna och där är den.

Härliga LO's förrästen.

//sandral

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Köppäbävisan

Av Bengt Pegefelt
Sökte också den låten idag, hamnade på din blogg men sen hittade jag den och den finns på spotify!