lördag 26 april 2008

TTV-ram

Fick en fråga om vart jag hittat ttv-ramen jag använt på fotot längst ner i förra inlägget. Just den ramen hittade jag via Anna/Augusti_73, som länkat till cgrossmeierFlickr, men det finns massa andra också om man t ex googlar på det. På hans Flickr-sida finns en mapp som heter TTV Masks och det är en av dessa jag använt.

Kanske nån som undrar hur man gör också? Jag gör såhär iaf:

1. Om du ska spara en mask från Flickr, klicka på "All sizes" ovanför masken så får du upp den i högst upplösning. Spara på datorn.
2. Öppna både din bild och masken i Photoshop.
3. Kopiera mask-bilden och klistra in på ditt foto.
4. Gå in på Edit --> Transform --> Scale. Dra ut masken så att den täcker hela fotot längsmed kanterna.
5. Gå till layers (brukar ligga nere till höger i PS) och välj "Multiply" i rullisten. Klart!

Just på min bild så blev det lite väl mycket "damm" och grus över ansiktet, så det tog jag bort med Clone Stamp Tool. Ett litet tips bara =)

Inga kommentarer: